A hagyomány szeretete a jövő szeretetét is magában hordozza.

Lalla Romano

Kistücsök Étterem FOOD & ROOM****: Amikor átvettük

A neves olasz írónőtől kölcsönzött mottó igen közel áll a Kistücsök által képviselt filozófiához.

Lassan három évtizede annak, hogy huszonéves fiatalként átvettem az éttermet. Voltak elképzeléseim, voltak terveim és voltak álmaim – noha a kezdetekkor még nem tudtam pontosan meghatározni a célokat, pláne a hozzájuk vezető utat.

Azt a gasztronómiai és üzleti tudatosságot, amellyel ma az éttermet vezetem, egy világlátott vendégemnek köszönhetem, akivel azóta szoros barátságot ápolok. A történeteinek hála egyre intenzívebben kezdett el érdekelni, hogy mi történik a külföldi gasztronómiai világban. Rengeteget beszélgettünk, később kulináris “tanulmányutakat” szerveztünk magunknak. A világ kitárult előttem. Az élményeknek, tapasztalatoknak és nemzetközi példáknak köszönhetően pedig egyre pontosabban kezdett körvonalazódni bennem az, hogy milyen értékeket szeretnék a Kistücsökkel átadni a vendégeknek és a szakmának. Ennek a víziónak – az akkori körülményekhez képest bátran merek ilyen nagy szavakat használni – a megvalósításában vitathatatlanul nagy szerepe van a feleségemnek és a fiamnak; a konyhafőnökömnek, Jahni Lászlónak; a testvéremnek, Csapody Katalin “Huginak” és a fiainak, valamint az étterem egész csapatának. Nélkülük ma sehol sem tartanánk. Többes számban bizony, mert mindazt, ami ma a Kistücsök, azt együtt értük el, csapatként.

És biztos vagyok benne, hogy jó úton haladunk. A megtisztelő cím, hogy a Kistücsök az ország legjobb vidéki éttermei között szerepel, az, hogy a 2010-ben Az év étteremtulajdonosává választottak, hogy Gundel-díjas lettem, és a többi kisebb nevű, de a szívemnek hasonlóan értékes kitüntetés és elismerés mind megerősítenek ebben. De van egy dolog, ami még ennél is fontosabb: ezek pedig Ti vagytok, a törzsvendégeink. Ti, akik hosszú évek óta rendszeresen visszajártok, és meleg szívvel ajánlotok minket a Balaton felé járó ismerőseiteknek. Az Ti elismeréseteket az év minden kitüntetésére sem cserélném el.

És hogy mi ez a vízió, amiért azóta is nap mint nap felkelünk és dolgozunk, mert hiszünk benne, mert hisszük, hogy érdemes dolgozni érte?

Az ételeinken és a borainkon keresztül szeretnénk a régiónkról, a mi Balatonunkról szólni. Elengedhetetlen számunkra a helyi hagyományok és alapanyagok tiszteletben tartása, hiszen ezekből a gyökerekből táplálkozunk, de a kor kívánalmairól sem szeretnénk megfeledkezni, és e kettő ötvözeteként új csomagolásban tálalni a megszokott ízeket – ez lett az egyik célunk.

De fontosnak találjuk azt is, hogy értsük is, amit csinálunk és beszéljünk róla, ezért a hazai gasztronómiai közéletben is igyekszünk szerepet vállalni. Ösztönözzük a térségünk alapanyagainak használatát, szoros bizalmi kapcsolatokat ápolunk a környék termelőivel, a halászokkal, a borászokkal.

Feladatunknak tekintjük továbbá, hogy mindezeket összekössük, és ezáltal segítsük, hogy a bor- és ételkultúra idehaza is a helyére kerüljön.

De nem halt ki belőlem a régi énem sem: az utazás ma is fontos szerepet játszik az életemben. Télen, amikor csendesebb az étterem, vagy csak úgy, amikor szükségem van egy kis feltöltődésre, felkerekedünk a feleségemmel és Bence fiammal, hogy akár csak egy-egy napra is magunkba szívjuk a mediterrán vendéglátás művészetét. Leggyakrabban Észak-Olaszországba látogatunk el, ami mindössze néhány órányira van tőlünk. Ilyenkor fellapozom Walter Filiputti Az ízek útján – Gasztronómiai utazás az olasz Friuliban című albumát, és kinézzük a következő úti célt. Elutazunk az adott településre, kiülünk a főtérre, megkóstoljuk a boraikat, sonkáikat, sajtjaikat, és miközben a család élvezi az ízeket, én elbeszélgetek az ottani étteremtulajdonosokkal. Lenyűgöz az olasz emberek életszeretete, közvetlensége, és nem utolsó sorban a vendéglőik természetes hangulata.

Kistücsök Étterem FOOD & ROOM****: Az étterem

Mai fejjel a legnagyobb álmom, hogy az ott tapasztalt életérzést és gasztronómiai kultúrát becsempésszem a Kistücsök mindennapi működésébe. Szeretném, hogy vendégként egy kicsit Ti is hazajárjatok hozzánk. Emiatt is vágtuk a fejszénket az étterem után egy újabb nagy fába: 2021-re megépült a négycsillagos szálláshelyünk, ahol 19 szobával és két lakosztállyal várjuk azokat, akik egy kicsit többek szeretnének megtapasztalni a Balatonból néhány jó fogásnál.

Kialakítottunk egy igazán izgalmas helyiséget, a Séfszobát, ahol látványkonyhában készülnek az ételek, miközben a séfekkel el lehet beszélgetni az alapanyagokról, az ételek elkészítéséről, a borokkal való harmóniájukról – röviden: a gasztronómia szépségeiről.

És megnyitottuk a Kistücsök DELI-t, a delikátesz boltunkat, ahol saját márkás termékeink mellett a környék legjobb beszállítóinak portékája is a kínálat részét képezi, hogy távozáskor Ti is magatokkal vihessetek egy keveset abból az élményből, ami a Kistücsökben vár Benneteket.

A kibővített szolgáltatásainkkal az étterem új nevet is kapott: a KISTÜCSÖK ÉTTEREM, FOOD & ROOM**** már pár napos itt tartózkodásra is alkalmas, a helyi programok és a környék nyújtotta izgalmakkal. Egyetek, igyatok és pihenjetek nálunk! Sok szeretettel várunk Benneteket egész évben, itt a Kistücsökben!